Pracownicy spędzają w biurach przynajmniej 8 godzin dziennie. Należy więc zadbać o to, by mieli dostęp do czystej, estetycznej i wygodnej łazienki. Co powinno się w niej znaleźć i jak ją zaaranżować?

Łazienka w biurze powinna być jak najbardziej funkcjonalna. Pomimo tego, że jest to miejsce użytku publicznego, warto zadbać o elegancki design – szczególnie, jeśli do łazienki będą mieli dostęp także klienci, kontrahenci czy inne osoby z zewnątrz.

Podstawowe elementy

Co powinno obowiązkowo znaleźć się w łazience pracowniczej? Bezdyskusyjnie powinny to być WC i umywalka. Jeśli w firmie zatrudnione jest więcej osób, bezwzględnie wypada stworzyć łazienkę z kabinami i rzędem umywalek. Pracownicy nie powinni krępować się i tracić czas stojąc w kolejce.
W męskiej łazience bardzo dobrym rozwiązaniem jest montaż kilku dodatkowych pisuarów. Nie każdy za nimi przepada, ale bezwzględnie są one łatwiejsze w utrzymaniu w czystości, a także można z nich sprawniej skorzystać.

Nad umywalkami koniecznie należy zamontować duże, szerokie lustra. Po kilku godzinach pracy, szczególnie w branżach, w których prezencja ma znaczenie, każdy pracownik będzie chciał sprawdzić stan swojego wyglądu i ubioru – poprawić fryzurę, makijaż, odświeżyć się.

Kabiny WC powinny być wygodne – nie mogą być zbyt ciasne i klaustrofobiczne. Warto pamiętać także o zapewnieniu miejsca na rzeczy podręczne. W tym celu należy rozważyć półkę w ścianie lub odpowiednie haczyki na drzwiach i ściankach. Wiele kobiet udaje się do łazienki z torebką, dlatego należy zapewnić im miejsce na jej odłożenie lub odwieszenie.

Dodatkowe wyposażenie

W niektórych przedsiębiorstwach dobrym pomysłem będzie zorganizowanie miejsca, w którym mogą wziąć prysznic. Jeśli np. po kilku godzinach pracy w upalny dzień, ktoś poczuje potrzebę odświeżenia się przed spotkaniem z klientem, a powrót do domu byłby zbyt czasochłonny, powinien mieć okazję do umycia się w firmie.

Jeśli w siedzibie firmy nie ma zorganizowanego osobnego miejsca z aneksem kuchennym, warto rozważyć także montaż dodatkowej, małej umywalki, która będzie pełnić funkcję zlewu – tak, by każdy mógł obmyć swój kubek po kawie lub talerzyk po lunchu.

Dobrym pomysłem będzie także umieszczenie specjalnej szafki z zapasem podstawowych suplementów – papierem toaletowym, ręcznikami papierowymi i materiałowymi, wacikami kosmetycznymi, podpaskami itp. Dzięki temu pracownicy będą mogli czuć się bezpiecznie i komfortowo w każdej sytuacji.

Design

Wystrój łazienki powinien być spójny z ideą firmy i branżą, jaką dane przedsiębiorstwo się zajmuje. Toaleta pracownicza musi być miejscem czystym i dostosowanym do użytku wielu osób, ale nie oznacza to, że nie może być przy tym stylowa.

Elegancki minimalizm zawsze się sprawdza – misy umywalek o prostych kształtach i proste kafelki będzie łatwiej utrzymać w czystości. Dzięki temu toaleta będzie wyglądać profesjonalnie i czysto. Nie można jednak przesadzić z oszczędnością w wystroju – łazienka nie powinna być nijaka i przywoływać na myśl szkolne lub szpitalne toalety.

Użycie kafelków w żywych kolorach lub fantazyjnego wyposażenia może mieć pozytywny wpływ na pracowników – dodawać im energii, wprawiać w dobry nastrój, uspokajać, wyciszać itp. Ludzie zawsze lepiej się czują w ładnych, estetycznych miejscach.

Jako że toaleta pracownicza będzie użytkowana przez wiele osób, zachowanie jej w nienagannej czystości będzie zdecydowanie trudniejsze, niż w przypadku domowej łazienki. Warto wybrać modele dedykowane do toalet publicznych, powleczone specjalną powłoką, która zapobiega przywieraniu brudu i powstawaniu kamienia. Umywalki i misy ustępowe powinny być dobrane do siebie, czyli pochodzić od jednego producenta. Dzięki temu zachowa się spójność estetyczną i zapewni profesjonalny wygląd.

Od tego w jakim pracownicy są nastroju, zależy ich produktywność i działanie całej firmy. Warto zadbać o ich pełny komfort w miejscu pracy. Zaaranżowana w przemyślany sposób łazienka będzie funkcjonalna, estetyczna i wygodna, więc będzie dobrze służyć pracownikom.